به گزارش یزدفردا: امیر حسنزاده، در حاشیه بازدید از هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری در جمع خبرنگاران، بر لزوم هماهنگی بین بخشهای مختلف برای توسعه پایدار گردشگری تأکید کرد و گفت: تا رسیدن به مقصد نهایی راه زیادی داریم، اما اگر همه بخشهای صنعت، کشاورزی، دولت و بخش خصوصی به گردشگری بهعنوان یک فرصت اقتصادی نگاه کنند، آینده روشنی خواهیم داشت. رسانهها و خبرنگاران نیز باید نقش پررنگتری در معرفی ظرفیتهای گردشگری استان ایفا کنند.
بازار کرمان؛ ظرفیت مغفول گردشگری تاریخی
وی با اشاره به اهمیت بازار تاریخی کرمان افزود: این بازار که یکی از قدیمیترین و ارزشمندترین بازارهای ایران است، ظرفیت فوقالعادهای برای جذب گردشگران دارد. اما برخی مشکلات زیرساختی و مدیریتی وجود دارد که باید برطرف شوند. ما نباید از داشتههای ارزشمند خود غافل شویم، همانطور که ارگ بم یکی از شاهکارهای تاریخی زنده ماست که باید بیشتر روی آن کار شود.
حسنزاده گفت: در حال حاضر ۴۷ پروژه سرمایهگذاری گردشگری در استان در حال اجراست که ارزش کل آنها به حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان میرسد. روز گذشته جلسهای با صندوق توسعه ملی برگزار شد تا از این طرحها حمایت شود.
مرکز سرمایهگذاری کرمان؛ بستری برای جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان خبر از راهاندازی مرکز سرمایهگذاری کرمان در ساختمان قدیم فرمانداری این شهر خبر داد و گفت: این مرکز که در دل بافت تاریخی کرمان قرار دارد، تا پایان سال بازسازی و آماده افتتاح خواهد شد. در این مرکز، تمامی ادارات نماینده خواهند داشت و سرمایهگذاران داخلی و خارجی میتوانند از طریق یک سامانه متمرکز کارهای خود را پیگیری کنند. همچنین استاندار کرمان هفتهای یک روز در این مرکز حضور خواهد داشت تا شخصاً روند سرمایهگذاری را بررسی کند.
وی افزود: اگر یک مسافر از یک منطقه خوشش بیاید، سرمایهگذار هم به آنجا توجه میکند. برای مثال جشنوارهای که در روستای محمدآباد ساقی بین رفسنجان و انار برگزار شد، در یک شب حدود ۱۵ هزار نفر بازدیدکننده داشت. اما در آنجا میز سرمایهگذاری وجود نداشت تا این پتانسیل به فرصت اقتصادی تبدیل شود. ما باید این موارد را بهدرستی مدیریت کنیم تا گردشگری تنها به رویدادهای مقطعی محدود نشود.
حسنزاده در ادامه، به ظرفیتهای بینظیر جنوب کرمان در گردشگری کشاورزی و اکوتوریسم اشاره کرد و گفت: بزرگترین گلخانه طبیعی ایران در جیرفت قرار دارد که پتانسیل فوقالعادهای برای گردشگری است. مناطق جنوب کرمان، از محصولات منحصربهفرد کشاورزی گرفته تا مناطق عشایری و آبوهوای خاص خود، یکی از جاذبههای کمنظیر کشور هستند. در فصلهای سرد سال، گردشگران میتوانند به این مناطق سفر کنند و از زیباییهای طبیعی و محصولات کشاورزی جنوب کرمان لذت ببرند.
وی افزود: موسیقی محلی، غذاهای بومی و میوههای خاص این منطقه، تجربهای متفاوت برای گردشگران ایجاد میکنند. اما متأسفانه هنوز بسیاری از مردم حتی در خود کرمان، این ظرفیتها را نمیشناسند. ما باید بهطور جدی روی معرفی جنوب کرمان کار کنیم و سرمایهگذاران را به این مناطق جذب کنیم.
حسنزاده تأکید کرد که توسعه گردشگری نباید فقط به دولت وابسته باشد و گفت: دولت وظیفه تسهیلگری دارد، اما اگر میخواهیم گردشگری کرمان موفق شود، باید بخش خصوصی نقش پررنگتری ایفا کند. هتلداران، صاحبان بومگردیها، فعالان بخش کشاورزی و گردشگری باید خودشان پای کار بیایند و سرمایهگذاری کنند.
وی پیشنهاد کرد که تمرکز ویژهای بر جنوب کرمان در حوزه گردشگری گذاشته شود و گفت: باید پتانسیلهای آن را بهدرستی به کشور و جهان معرفی کنیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان ضمن اشاره به پیشرفتهای انجامشده در مقایسه با سال گذشته، بر لزوم برنامهریزی منسجم، مستندسازی تجربیات و همکاری بخشهای مختلف در برگزاری نمایشگاه گردشگری تأکید کرد.
حسنزاده با اشاره به تجربیات نمایشگاههای گذشته گفت: امسال نسبت به سال گذشته عملکرد بهتری داشتیم، اما همچنان ضعفهایی وجود دارد. برای حل این مشکلات، باید از همین حالا برنامهریزی کنیم تا در نمایشگاه سال آینده این کمبودها را برطرف کنیم. لازم است که یک اتاق فکر تشکیل شود و تمامی مراحل نمایشگاه، از چیدمان غرفهها تا محتوای ارائهشده، بهصورت مستند ثبت شود. در دنیا، داکیومنتسازی یکی از روشهای موفقیت در هر مجموعه است، اما ما در ایران به این موضوع کمتر توجه میکنیم. در حوزه گردشگری هم باید این کار را انجام دهیم.
معاون اقتصادی استاندار کرمان، راهکار برونرفت از چالشهای گردشگری استان را تشکیل یک کنسرسیوم گردشگری دانست و گفت: باید از حالت پراکندهکاری خارج شویم و یک کنسرسیوم قوی در گردشگری تشکیل دهیم. این کنسرسیوم میتواند بخشهای مختلف گردشگری را پوشش دهد.
وی افزود: گردشگری کویر (مانند تورهای کویر لوت و بومگردیهای شهربابک و راور)، گردشگری پزشکی (بیمارستانهای خصوصی و دانشگاه علوم پزشکی)، گردشگری ورزشی (برگزاری مسابقات و تورهای خاص)، گردشگری معدنی و صنعتی (بازدید از معادن و کارخانهها) اگر همه این بخشها یکپارچه عمل کنند، مسافر ورودی به کرمان، بسته به علاقه خود، میتواند از ظرفیتهای مختلف استفاده کند.
حسنزاده بر ضرورت همکاری همه نهادها و فعالان بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: تنها راه موفقیت استان کرمان در حوزه گردشگری، همگرایی و کار تیمی است. ما نمیتوانیم هر بخش را بهصورت جداگانه اداره کنیم. باید یک راهبرد مشخص داشته باشیم که در آن، صنعت، معدن، کشاورزی و گردشگری بهعنوان یک زنجیره به هم متصل شوند. اگر این کار را انجام دهیم، آینده روشنی در انتظار گردشگری کرمان خواهد بود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان، بر ضرورت مشارکت بیشتر بخش خصوصی، انسجام نهادهای مرتبط و توجه به ظرفیتهای مغفول گردشگری استان تأکید کرد.
حسنزاده بر لزوم برنامهریزی دقیق برای نمایشگاه سال آینده تأکید کرد و گفت: یکی از اهداف ما این است که برای سال آینده، منظومهای از تمام فعالان حوزه گردشگری کرمان شکل بگیرد. باید از حالا جلسات منظم برگزار کنیم، مستندسازی کنیم و نقشه راه مشخصی برای نمایشگاه ۱۴۰۴ داشته باشیم. در این مسیر استانداری، میراث فرهنگی، بخش خصوصی، بیمارستانها، هتلها و آژانسهای مسافرتی باید با هم همکاری کنند تا نمایشگاهی درخور نام کرمان برگزار شود.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تشکیل کنسرسیومهای گردشگری و افزایش تعاملات بین بخشی، کرمان بتواند جایگاه واقعی خود را در صنعت گردشگری ایران پیدا کند.
- نویسنده : یزدفردا
- منبع خبر : خبرگزاری فردا
جمعه 14,فوریه,2025